تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/04/11 - 07:06
کد خبر: 474762

واکنش‌ رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به اعتراضات اخیر در فرانسه؛

حکومت نظامی در فرانسه/ مدعیان دروغین آزادی در بحران

حکومت نظامی در فرانسه/ مدعیان دروغین آزادی در بحران

 در پی قتل یک نوجوان ۱۷ ساله در تیراندازی پلیس در حومه پاریس، آتش خشم مردم باعث روانه شدن جمعیت خشمگین به کف خیابان ها شده است، در پی درگیری های اخیر نیروهای امنیتی فرانسه با معترضین علاوه بر خسارات مالی بسیاری که تاکنون به شهرهای مختلف وارد شده است چند تن دیگر در این درگیری‌ها کشته شده اند که در این گزارش قصد داریم ضمن مرور این حادثه به واکنش روزنامه‌ها و همچنین فعالین رسانه ای در مورد این اتفاق بپردازیم.

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی قتل یک نوجوان ۱۷ ساله در تیراندازی پلیس در حومه پاریس، آتش خشم مردم باعث روانه شدن جمعیت خشمگین به کف خیابان ها شده است، در پی درگیری های اخیر نیروهای امنیتی فرانسه با معترضین علاوه بر خسارات مالی بسیاری که تاکنون به شهرهای مختلف وارد شده است چند تن دیگر در این درگیری‌ها کشته شده اند که در این گزارش قصد داریم ضمن مرور این حادثه به واکنش روزنامه‌ها و همچنین فعالین رسانه ای در مورد این اتفاق بپردازیم.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تیراندازی مرگبار پلیس به این نوجوان را نابخشودنی خوانده و در عین حال از مردم خواسته آرامش خود را حفظ کنند.  ماجرا از آنجا شروع شد که خودروی نوجوان ۱۷ ساله ای با عنوان «نائل ام.» که عرب تبار نیز بوده است، سه‌شنبه به دلیل نقض قوانین رانندگی در منطقه «نانتیر» در حومه پاریس توسط پلیس متوقف شد. پلیس ابتدا گزارش داد یکی از ماموران به این نوجوان تیراندازی کرد زیرا او قصد زیر گرفتنش را داشت اما این روایت با ویدئویی که از این حادثه منتشر شده و به تایید خبرگزاری فرانسه رسیده، نقض شد. 

در این فیلم دو مامور پلیس در کنار خودرو دیده می‌شوند که یکی از آن‌ها اسلحه را به سمت راننده نشانه رفته و صدایی شنیده می‌شود که می‌گوید «به سرت شلیک خواهد شد». به نظر می‌رسد در حالی که خودرو ناگهان شروع به حرکت می‌کند، مامور از فاصله نزدیک به راننده شلیک می‌کند. خودرو چند متر حرکت و بعد به دلیل تصادف متوقف می‌شود. راننده کمی بعد بر اثر شدت جراحات ناشی از گلوله جان خود را از دست می‌دهد.  مامور پلیس ۳۸ ساله که به این فرد غیرمسلح شلیک کرده در بازداشت است. دفتر دادستانی پاریس گفته این مامور در پی اقدام به تیراندازی مرگبار تحت بازجویی قرار دارد. 

آمریکایی شدن پلیس فرانسه

قتل بی مورد نائل، نوجوان ۱۷ ساله در روز روشن به دست پلیس فرانسه و ارایــه گزارش دروغ از واقعــه ای که از آن به( آمریکایی شــدن پلیس فرانسه) تعبیر شده اســت، روزنامه لو پاریزین در این ارتباط نوشت: مکرون روز جمعه از جلسه سران اتحادیه اروپا خارج شد و کنفرانس مطلوعاتی نهایی خود را لغو کرد. رویترز با اذعــان به گســترش اعتراضات نوشت: در حالی که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تالش کرد تا ناآرامی ها پس از تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان را مهار کند اعتراضات در شهرهای بزرگ این کشور به چهارمین شب کشیده شد.

چهل هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه بــرای مقابله با اعتراضات مســتقر شــده اند. معترضان در (نانتر) شــهری کــه (نائل ام.) ۱۷ ســاله سه شنبه توســط پلیس کشته شد اعتراضات وســیعی برگزار شــد و معترضان پس از برگزاری مراسم یادبودی مسالمت آمیز، خودروها را آتش زده، خیابان ها را مســدود و پرتابه هایی به سمت پلیس پرتاب کردند. معترضان در بســیاری از ســاختمان ها و ایستگاه های اتوبوس شعار می دادند: انتقام نائل. درگیری سنگین شبانه روزنامه (لو پاریزین) با اشــاره به تشدید تنش ها بین معترضان خشمگین و نیروهای پلیس فرانســه نوشت که آمار بازداشــتی ها درحــال نزدیک شــدن بــه هزار نفر است.

بامــداد جمعه درگیری ها منجر به خسارات گسترده به اموال عموی از جمله ساختمان ها، خودروها، اتوبوس ها و حتی ترامواها انجامیده است، از ثبت ســه هزار و ۸۸۰ آتش سوزی در معابر عمومی و آســیب دیدن ۴۹۲ ساختمان شده است. همچنین گفته شده که نزدیک به ۲ هزار خودرو در آتش سوخته است. شــدت و گســتردگی آتش ســوزی ها در اعتراض های شب گذشته در سراسر فرانسه به قدری بود که بر اساس گزارش لو پاریزین، در ۲۴ ساعت گذشــته در مجموع ۹ هزار و ۹۰۰ آتش نشــان برای انجام ماموریــت فراخوانده شده اند. در همین پیوند وزارت کشور فرانسه ۳۹ حمله در شبانه روز گذشــته به اماکن پلیس را تایید و اضافه کــرد: ۲۴ پلیس محلی و ۱۶ پادگان ژاندارمــری در این حمالت هدف قرار گرفتند.

خشونت ها و تنش ها بین مردم و پلیس فرانسه

بر اســاس این گزارش، ۱۱۹ حمله به ساختمان های عمومی از جمله ۳۴ تاالر شهری موجب آتش گرفتن یا آسیب دیدن این بناها شــده است که از جمله می توان به ۲۸ مدرسه اشاره کرد. از آنجایــی کــه معترضان بــرای مقابله با خشونت پلیس فرانســه از وسائل آتش بازی و بنزین استفاده می کنند در برخی از مناطق این کشــور محدودیت هایی برای خرید و فروش و حمل اینگونه مواد اعمال شده است. امکان برقراری وضعیت فوق العاده نخست وزیر فرانســه امروز جمعه در یک نشست خبری در پاسخ به ســوالی مبنی بر امکان اعمال وضعیت اضطراری در این کشور، گفت: همه فرضیه ها، از جمله برقراری وضعیت اضطراری، توسط قوه مجریه برای بازگشت نظم جمهوری پیش بینی شده است.

الیزابت بورن با اشــاره به برگزاری دومین جلســه هســته بحران بین وزارتی که قرار است ظهر امروز به وقت پاریس به ریاست امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برگزار شود، یادآوری کرد: ما در جلسه ای که ساعت ۰۰:۱۳ برگزار می شود همه فرضیه ها را بررسی می کنیم. پس هم اینک پاسخ شما را نمی دهم. اما ما همه فرضیه ها را با اولویت، یعنی بازگشت نظم جمهوری در تمام قلمرو بررسی می کنیم. این ســخنان در حالی مطرح می شــود که دولت فرانسه تا روز گذشته برقراری این رژیم را رد و اضافه کرده بود که این امر گزینه ای نیست که امروز مورد بررسی قرار گیرد. با این حال برخی شــهرهای فرانسه از روز شب گذشته اجرای طرح منع آمد و شد شبانه را اعالم و برخی شهرها زمان اجرای آن را تا روز دوشنبه هفته آتی مشخص کردند. خشــونت ها و تنش ها بین مــردم و پلیس فرانسه در روزهای گذشته به اندازه ای افزایش یافته است که راوینا شمدسانی سخنگوی دفتر کمیســاریای حقوق بشر ســازمان ملل امروز جمعــه در جریان یک کنفرانــس مطلوعاتی سازمان ملل در ژنو، اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که فرانسه به طور جدی به موضوعات عمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در میان مجریان قانون رسیدگی کند.

در ادامه به واکنش برخی از روزنامه های داخلی در دو روز اخیر به این اعتراضات می‌پردازیم:  

روزنامه کیهان در روز گذشته با اختصاص صفحه نخست به موضوع ناآرامی های فرانسه تیتر زد ( حکومت نظامی در فرانسه صدها نفر زخمی و 857 نفر معترض بازداشتی داشته است) این روزنامه در ادامه نقل قولی از نخست وزیر فرانسه آورده است که در آن از تعبیر ( همه گزینه ها روی میز است ) استفاده است، در ادامه نیز این روزنامه به توضیح و تشریح این وقایع می‌پردازد، در زیر صفحه نخست این روزنامه را مشاهده می‌کنید:  

روزنامه جمهوری اسلامی نیز با اشاره به حوادث اخیر در صفحه نخست خود از خشم عمومی مردم فرانسه علیه نیروهای پلیس و امانوئل مکرون سخن گفت، این روزنامه در ادامه به گستردگی این اعتراضات و اشاعه و کشیده شدن آن به شهرهای بزرگ سحن می‌گوید، در ادامه صفحه نخست این روزنامه را مشاهده می‌کنید:

روزنامه جام جم نیز با تیتیر ( رسوایی فرانسوی ) در صفحه نخست خود به اعتراضات فرانسه واکنش نشان داد و از اقدام و تصمیمات امانوئل مکرون برای مقابله با معترضان سخن گفت این روزنامه با اشاره به سخنان اخیر مکرون برای مواجهه با مردم خشمگین که دستور به کنترل و محدود کردن شبکه های اجتماعی و حضور به هم رساندن خودروهای زرهی در نواحی مختلف شهری در شهرهای مختلف فرانسه به تببین و تشریح فضای ملتهب پاریس پرداخت، در ادامه صفحه نخست این روزنامه را مشاهده می‌کنید:

روزنامه دیگری که به ناآرامی ها واکنش نشان داده است ( عصر ایرانیان) است، این روزنامه با پرداختن به اعتراضات اخیر فرانسه از تعبیر ( مدعیان دروغین آزادی در بحران ) وهمچنین با بیان اینکه فرانسه در آتش خشم مردم میسوزد به درگیری های گسنرده صورت گرفته و خسارات مالی و جانی این حادثه تا کنون اشاره دارد، در ادامه صفحه نخست این روزنامه را مشاهده می‌نمائید:

علاوه بر واکنش رسانه های چاپی و روزنامه های کشور که هر یک به سبک خود به این اعتراضات و درگیری ها پرداختند، اقدامات خشونت بار پلیس و نیروهای امنیتی نیز علیه معترضان در شبکه های اجتماعی در سطح بین المللی تیز با واکنش‌های زیادی رو به رو بوده است که در ادامه قصد داریم تا به برخی از واکنش های کاربران شبکه های اجتماعی به این اعتراضات بپردازیم در ادامه می‌بینید: 

 

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top